DE CE AM DONAT SANGE SI CE AM PATIT

Am vazut ca e o campanie pe facebook: doneaza sange de ziua ta! M-am gandit sa va povestesc si eu experientele mele, poate va sunt utile. Tot auzim de cativa ani de criza de sange, de situatii disperate, de campanii de mobilizare pentru donarea de sange, de oameni care mor pentru ca n-au spitalele rezerve suficiente de sange. E cu totul altceva cand cazul disperat e chiar cineva de langa tine.

Eu am donat sange de 4 ori pana acum si am carnet de donator de prin 2006. Mai jos, aveti si beneficiile donarii de sange si stimulentele oferite de stat pentru a incuraja donarea de sange. 
1. Prima oara, m-am dus sa donez pentru sora unei colege. Nu o cunosteam dar suferise un transplant si era in stare grava. Imi amintesc ca era un afis pe usa, m-am dus chiar a doua zi si m-am bucurat cand am vazut si alti colegi la coada la centrul de transfuzii. Eram nedormita si nemancata, m-am dus direct de la serviciu dupa o tura dificila (jurnalele de dimineata), trezita de la 2 noaptea. Era aproape de pranz, eram obosita si nu apucasem sa mananc. A fost totul in regula, am plecat cu metroul. Nu mi s-a facut rau, am ajuns acasa si m-am culcat.

2. A doua oara, a venit o echipa de la Centrul de Transfuzii la noi la sediu, am donat chiar inainte sa intru in emisie. Era tot inainte de pranz. Doamna doctor m-a avertizat ca voi fi ametita. Nu a fost cazul, a fost totul in regula. Mi-aduc aminte ca era o campanie demarata de cei de la Centru - "Cea mai inimoasa companie". Am castigat atunci titlul "Cea mai inimoasa companie" si am primit o diploma care a ramas mult timp afisata in redactie. :-)
3. A treia oara, am donat pentru o colega grav bolnava. Suferea de cancer si i se inrautasise starea, medicii s-au temut ca o vor pierde. Ne-am dus intr-un suflet sa donam. Nu mai tin minte ce s-a intamplat la donarea de atunci, desi e destul de recenta. Stiu doar ca Andreea a rezistat, spre uimirea medicilor. A fost mai puternica decat boala. Acum e bine, Slava Domnului. Am postat pe facebook atunci codul pe care l-am primit in urma donarii, pentru a-i incuraja si pe altii sa o faca.
4. A patra oara, am donat anul trecut. M-am dus dimineata sa donez pentru o ruda despre care stiam ca urmeaza sa se opereze si care nu s-a mai operat pana la urma in perioada respectiva. Deja stiam ce formalitati si ce analize am de facut inainte de donarea propriu zisa, stiam ca dureaza in jur de o ora intreaga procedura, imi luasem o marja de siguranta. Totusi, eram cam stresata, trebuia sa ajung la serviciu inainte de 9.30 si era destul de aglomerat. Nu apucasem sa mananc dar ma dadeam viteaza, doar stiam exact ce urmeaza sa se intample. Si n-a fost in regula. Mi s-a facut rau pe scaun, cand imi luau sange, exact pe final. Am simtit o transpiratie rece, mi s-a taiat putin filmul, mi s-a facut frica. Mi-au trecut tot felul de prostii prin cap. Nu m-au lasat sa ma ridic de pe scaun, m-au mai tinut vreo jumatate de ora sa imi revin, mi-au dat ceva dulce, m-au tinut de vorba. Mi-am dat seama unde gresisem: nu luasem in serios recomandarea de a manca inainte, plecasem de acasa in graba. Mi-am cumparat de acolo de la un automat niste crochete. Am gresit. 
Mi-au recomandat sa nu ma urc la volan, sa iau un taxi pana la serviciu. Mi-am revenit. A trecut repede starea de slabiciune. Oricum, m-am cam speriat. Nu mai patisem niciodata asa ceva. Si nu sunt o persoana fricoasa.Si totusi, acest episod nu m-a descurajat. Nu imi e frica sa ma duc sa donez din nou. Va sfatuiesc si pe voi sa o faceti, cu sau fara motiv. Sunt o groaza de asistente si medici acolo, nu patiti nimic daca urmati intocmai recomandarile, ba, chiar s-ar putea sa va intoarce ei din drum, daca nu indepliniti toate criteriile.


O ora din timpul vostru poate insemna o sansa pentru cei care au nevoie de transfuzii. Plus ca donarea de sange are si o multime de beneficii pentru propria sanatate. Le gasiti mai jos, alaturi de stimulentele oferite de stat pentru donatorii de sange.

Beneficiile donarii de sange:

 - sangele se reimprospateaza
- creste capacitatea de aparare a organismului
- creste imunitatea
- creste rezistenta la traumatisme
- reduce riscul de paralizie si accident vascular cu 30%
- organismului de a lupta contra infecțiilor este mult mai mare
- un studiu de 5 ani făcut pe 2300 de oameni a descoperit că persoanele care donează sânge de două ori pe an au o rată mai mică de cancer şi o rată de mortalitate mai mică decât cei care nu donează sânge
- consum de calorii - refacerea volumului de sange pierdut face organismul sa consume pana la 600 de calorii  pentru fiecare 250 ml de sange donat
Stimulente oferite de stat 

Pentru fiecare donare de sange, donatorul primeşte:
- adeverinţă pentru o zi liberă de la serviciu/scutire pentru elevi si studenti
- tichete de masă in valoare de aproximativ 70 de lei
- reducere de 50% la abonamentul pentru transportul în comun, pentru o lună
- analize de sange gratuite (donatorii pot solicita rezultatele la o perioada de timp dupa donare si le pot ridica doar personal) 


Comentarii

Postări populare